onsdag 24 september 2008

Kära dagbok.

Idag kom jag att tänka på något roligt som jag inte tänkt på på länge: Min farfars dagböcker. Han har skrivit något om varje dag i kanske 40-50 år. Han är bonde så det hela handlar mest om väder, vind, skörd och potatisstorlekar. Dagen hans första barnbarn (jag) föddes inleds med en väderrapport, antal millimeter regn och sedan: Ingrid och Pål fick en tös. Det hela är så underbart kortfattat loggboksaktigt och väldigt roligt. Vi har skrattat åt det mycket, farfar med. Men han understryker hur bra det är varenda gång vi tjafsat om vilket år det ena eller andra skedde, vad det var för väder förra julen eller vem som fick vad av vem. Då passar det! 
Min dag idag om jag var farfar eller om farfar levt mitt liv för en dag:

Onsdag 24/9-08, strålande sol runt 15c.
Vaknade 06.00. Tog bussen till jobbet. Gick till skogen, letade pinnar och räknade spindelben. Åt frukt. Gick tillbaka, åt lunch: brocoligratäng med potatis. Var ute, åt mellanmål: fil och macka. 17.00 promenerade hem, handlade. Åt middag.

Ja, svårare än så är det inte och nu har min farfar över halva sitt liv. Svart på vitt, ganska coolt.
 
Men idag hände något jättejobbigt som jag fruktat ska hända hela senaste veckan. Stod vid kassan på Ica, drog kortet, slog in koden också: MEDGES EJ. Så jävla pinsamt. Men jag prickade in rätt dag, 24e och sista dagen innan lön. Alla är väl fattiga idag. Men det hände något coolt också: Jag tänkte ska jag köpa Aftonbladet och läsa om massakern i Finland? Nej, jag tar mitt sunda förnuft till fånga (hade ju lite på känn att kontot var tömt) och kollar på nätet. Så när jag stod i kön skulle tanten framför bara ha bilagan och absolut inte själva tidningen, men var ändå tvungen att betala för en tidning och gick därför och hämtade en till mig, bara för att. Den var ju redan betald. Så jag fick iaf med mig något hem från Ica. 

Hade jag varit troende hade jag nog tänkt att det var en skänk från ovan, men nu är jag väl inte troende? Eller, jag tror ju på någonting som resten av vårt lands lite vilsna befolkning. Så det var väl den där någonting som sände mig en gullig tant på Ica.

2 kommentarer:

Joanna sa...

exakt samma gör min farmor!! har inte läst på länge men hon brukade ha typ "måndag. vi drack kaffe. barbro och bertil kom över på middag" och så lite tidnoteringar. och så lite klistermärken ibland på grejer hon har köpt och vilken datum och affär. tvålar och sånt.

Anonym sa...

det har fixat sig nu, jag ringde sj. vilka idioter. men nu har jag en biljett iaf, måndag den sjätte kl 11.36 från helsingborg. fatta taggad jag är!!! det kommer bli sjukt roligt :D