fredag 14 november 2008

Fleur de la Mer

Nu är jag i Uppsala och är lat och ledig. Mest lat i hela världen är jag eftersom jag borde jobbat, men det bryr jag mig inte så mycket om. Jag har ägnat hela förmiddagen åt att vara lite kreativ och fixat ihop två tavlor, det är inte så allvarligt som det låter. Men jag ska berätta hur det är iaf.

Jo för ett tag sedan hittade jag den sjukaste boken någonsin på en loppis. Den heter Fleur de la Mer som jag väl tror betyder havets blomma på franska. Den är på franska förresten men det gör inte så mycket för det är en slags bilderbok. Denna bilderbok handlar om en kinesisk krigarprinsessa vid namn Hai-Houa som krigar för Les Petite Gardes Rouge, typ Dom små röda krigarna. 

Den är alltså värsta propagandan för Mao och kommunisterna. För barn. Den är faktiskt helt sjuk och man får se hur Hai-Houa och hennes gäng, under ledning av någon äldre man, slår ner tanter och gubbar som inte är kommunister. Den är tryckt i Peking 1975 och bilderna är väldigt fina så jag ramade in några men inte dom sjukaste för det kan man ju inte ha på väggen. Dom tänkte jag istället överlåta till min far i någonslags julklapp. Eller kanske som julkort, han var faktiskt Maoist en gång i tiden men det är preskriberat.









3 kommentarer:

Anonym sa...

Ojdå! Vad intressant. Så mkt mer personliga julkort kunde man inte få!:)

Anonym sa...

fin header du har!

Joanna sa...

hödududu! är du så busy i uppsala att du inte har tid att blogga eller?

japp hon har köpt hundis. en liten skället. fast en Prins Kasper som han heter. ni kan väl komma och hälsa på den i jul? så kan jag och pålle få en guidad tur i helsingborg också?