söndag 13 februari 2011

vissa dagar

en klen sol lyser in genom fönstret, jag har påbörjat bestigningen av världens största diskberg efter igår. och insett att det jag igår trodde var rödvinskinder faktiskt kan ha varit en liten påminnelse om vad solen gör med huden.. vår är så fantastiskt, och speciellt såhär i början när alla trötta vintersjälar börjar tina. karin boye sätter ju så bra ord på precis det där ja visst gör det ont när knoppar brister, varför skulle våren annars tveka?

läste precis en annan bra dikt på toaletten:
en dag så full av lycka.
arbetade i trådgården, dimman lyfte tidigt.
kolibrierna stod stilla över kaprifolens blom.
det fanns på jorden inte en sak som jag ville äga.
jag visste inte någon värd att avundas.
vad ont som hänt hade jag glömt.
skämdes inte för tanken att vara den jag alltid varit.
kände i kroppen ingen smärta.
när jag rätade på ryggen såg jag blå hav och segel.
gåvan heter den och den är skriven av czeslaw milosz. vissa dagar är gåvor.

Inga kommentarer: