tisdag 20 september 2011

idag då

Spegla sig i pb och borsta gaddarna. Kl.0600
Vad jag gjort idag? Hm, nja inget speciellt... eller jo förresten jag har vikt 5400 foldrar från klockan 0730-1800. Juste ja. Alltså, det där med konstiga jobb har tagits till en helt ny dimension. Ansökte via Fb förra veckan om extrajobb inför en konferens. Så blev jag uppringd igår och jo, visst kan jag jobba i veckan. Tio timmars pass och noll skatt för studenter. Jo klart jag kan jobba. Vet inte hur många gånger jag idag jag ställt mig själv frågan. Vad gör jag egentligen? Och så svaret. Jo, jag är 24 år, sitter vid ett långbord i en enorm konferenslokal i Amsterdams utkant och viker foldrar, stoppar dem sedan i en väska. Jag känner inte en enda här och av de andra 40 personerna i rummet är 28 nationaliteter representerade, från alla världens kontinenter. Några kom från bemanningsföretag runt om i Europa, en del var studenter och några var som jag, vilsna utbytesstudenter. Brevid mig satt den österrikeske managern som egentligen är psykolog och bor i Wien, och så en angolsk-slovakisk designer som bor i Tyskland och Nepal. Under tio timmar hinner man prata rätt mycket, om religion, politik, allt man gjort hittills i livet och allt man vill göra, hur många barn man planerar att skaffa. Och skratta enormt mycket. Har aldrig träffat någon av dem förut och efter jobb och öl imorn lär jag aldrig träffa dem igen, men hur fantastiskt är det inte att det finns så många fantastiska människor? Det är det som är livet och livet är så himla fett. 

Inga kommentarer: