fredag 13 augusti 2010

Alltså, gick till apoteket innan och köpte lite hostmedicin. Helt vanlig receptfri hostmedicin tänkte jag. Men gissa min förvåning när jag läser bipacksedeln före användning (som det står på förpackningen) och möts av följande:

Hur verkar läkemedlet?
Noskapin dämpar hostreflexen genom påverkan på hostcentrum i hjärnan..

Ehh va? Hostcentrum sa du? Och vad fan är det? Nähä tack. Blir inget med det. Hur vet tabletten precis var "hostcentrum" sitter och vad händer om den råkar hamna i ett annat centrum, empaticentrum till exempel, eller allmänt vara normalcentrum. Hostar nog hellre i så fall alltså.

1 kommentar:

johanna sa...

haha va?! därför man inte ska läsa bipacksedeln, utan bara ta medecinen! jag läste bipacksedeln på en av mina medeciner för magen, vanlig biverkning - ont i magen.